zondag 16 juni

In gesprek met Teddo Tagage

17 mei 2023

In gesprek met Teddo Tagage, werkplekbegeleider en docent Aardrijkskunde bij het Raayland College in Venray, onderdeel van Opleidingsschool Noord-Limburg

Wat heeft jou gemotiveerd om werkplekbegeleider te worden?

In mijn eigen opleiding voor docent Aardrijkskunde en Geschiedenis heb ik op verschillende scholen stage gelopen, maar ik was daar niet helemaal tevreden over. Vaak mochten we alleen ‘meekijken’ met de docent en moesten we alles volgens zijn ‘stramien’ doen. We maakten dus heel weinig de echte onderwijspraktijk mee.

Naar mijn mening leer je als aankomende leraar het meeste als je alle vrijheid krijgt om te leren, met vallen en opstaan. Toen ik de kans kreeg om studenten mee op te leiden, heb ik die dus meteen gegrepen!

Hoe lang ben je al werkplekbegeleider?

Als ik goed heb gerekend, ben ik dat al 30 jaar! Al had het toen een andere naam natuurlijk.

En ik begeleid de studenten nog steeds met heel veel plezier! Het allermooiste vind ik het, om de persoonlijke en vakinhoudelijke groei van studenten te zien en daar een actieve rol in te spelen.

Wat is voor jou de meerwaarde van het begeleiden en samen opleiden van studenten?

De begeleiding van studenten heeft er door de jaren heen voor gezorgd dat ikzelf ook bleef leren. Niet alleen kom ik zo in aanraking met nieuwe zaken zoals de inzet van bv Kahoot of bepaalde presentatietechnieken. Ook zorgen mijn activiteiten als werkplekbegeleider ervoor dat ik, vaak samen met de studenten, mijn eigen lespraktijk steeds opnieuw bekijk. Dat (samen) reflecteren houd je fris.

Ik raad daarom al mijn collega’s aan om werkplekbegeleider te zijn!

Wat is voor jou belangrijk in je begeleidingspraktijk?

Voor mij is het van belang voor het leerproces van de aankomende leraren dat ik ze vertrouwen geef. Zoals al gezegd, je leert het vak door vallen en opstaan, en dat mag. De studenten die ik begeleid krijgen van mij veel verantwoordelijkheid, maar uiteraard onder mijn begeleiding. Ik neem ze zo ‘breed’ mogelijk mee in de hele onderwijspraktijk.

Daarnaast vind ik maatwerk heel belangrijk: soms heeft een student bv baat bij een iets langere stageperiode, juist om zijn/haar groei te laten zien.